24. 01. 2022.

Za novu kulturu gradnje

Transformacija građevinskog sektora u pravcu inovativnih i ekoloških materijala, koju u domenu proizvodnje cementa I betona u Srbiji  predvodi kompanija Lafarge, usmerila je  domaće tržište ka materijalima koji su projektovani sa ciljem da omoguće  bržu,  kvalitetniju i trajniju gradnju uz poštovanje principa održivosti.

Inovativni program kompanije Lafarge uključuje zelene materijale – ECOpact zeleni beton I ECOplanet zeleni cement, koji se odlikuju drastičnom redukcijom emisija CO2, kao I specijalne betone Ultra serije  dizajnirane kao  odgovor na specifične I zahtevne projektne zadatke.

Betoni Ultra serije zbog svojih izuzetnih performansi nalaze primenu pre svega  na izgradnji objekata od nacionalnog značaja, kakvi su  Aerodrom Nikola Tesla, Obilaznica oko Beograda, železnička pruga Beograd –Budimpešta, zatim na izgradnji auto-puteva, tunela i drugih važnih infrastrukturnih objekata.

Na projektu rekonstrukcije I modernizacije pruge Beograd – Budimpešta, na najtežoj deonici u mestu Čortanovci, na delu pruge od Stare Pazove do Novog Sada, radovi su završeni pre predviđenog roka, između ostalog I zahvaljujući primeni dva specijalna Lafarge betona: Hydromedie I Mlaznog betona.

U Čortanovcima je izgrađen prvi tunel bez zastora, sa  dve tunelske cevi ukupne dužine 2250 m i vijadukt dužine 3000 m koji je ujedno I najduži objekat tog tipa u zemlji.

Tunel Čortanovci na deonici Stara Pazova-Novi Sad, pruga Beograd-Budimpešta

Neposredna izgradnja tunela trajala je tri godine, počev od 2017. a probijanje se odvijalo istovremeno na četiri tačke obe cevi severnog i južnog portala. Trenutno se sprovode ispitivanja obe tunelske cevi pre otvaranja za saobraćaj. Na ovoj teškoj  deonici zbog specifičnosti tla i načina ugradnje, korišćenje inovativnih rešenja značajno je ubrzalo izvođenje radova, doprinevši  bezbednijim uslovima na gradilištu. Lafarge Mlazni beton je, zahvaljujući primeni bez oplate,  visokom nivou čvrstoća i dobroj duktilnosti, olakšao izgradnju potpornih zidova i svodova tunela. Ovaj specifični beton namenjen je upravo za podzemne građevinske radove, kao I za  stabilizaciju kosina, zaptivne radove i sl. zbog čega se pokazao kao  nezaobilazan pri izgradnji tunela, kakvi su, između ostalih, Straževica na Obilaznici oko Beograda i tunel Brančić na auto-putu Miloš Veliki.

U Čortanovcima je za izgradnju pešačkih staza korišćena Hydromedia –  inovativni porozni beton visoke propustljivosti (preko 300l/m2/min), nezamenjiv  u izgradnji površina koje zahtevaju brzu apsorpciju atmosferskih voda u cilju eliminisanja rizika od poplava. Propusni beton je potvrđen kao idealno rešenje za izgradnju ulica, parkinga, prilaza, šetališta I svih drugih površina za koje je upravljanje atmosferskim vodama ključno. Između ostalog, korišćen je pri izgradnji pešačkih staza u drugim savremenim tunelima.

Hidromedia, propusni Lafarge beton

Sve širu primenu na veoma zahtevnim  infrastrukturnim projektima nalazi beton Ultra Serije Otpornost na habanje, namenjen za potrebe srednjeg i teškog saobraćajnog opterećenja.  Posebna receptura razvijena uz korišćenje specijalnog tipa agregata, obezbeđuje ovom Lafarge betonu podnošenje vanrednih mehaničkih opterećenja, što ga čini neophodnim pri izgradnji ranžirnih stanca, naplatnih rampi i intermodalnih terminala. Nova rulna staza aerodroma Nikola Tesla, čija je izgradnja zahtevala   otpornost na najvišu klasu habanja  (XM3 – H3) i garantovanu dugotrajnost u uslovima kombinovanog uticaja mraza i soli, glavna je referenca novog Lafarge betona. Njegove performance potvrđene su I na izgradnji Obilaznice oko Beograda, prestoničkog Zelenog bulevara, Ranžirne stanica Makiš, Intermodalnog terminal u Batajnici I drugih objekata.

Aerodrom Nikola Tesla, Beograd, primena betona Ultra Serije Otpornost na habanje

Inovativni portfolio kompanije Lafarge proširen  je protekle godine ECOPact zelenim betonom, prvim  betonom u Srbiji sa smanjenim uticajem na životnu sredinu, što je ostvareno redukcijom ugrađenog ugljenika za 30% u odnosu na standardne betone. Koliki je značaj redukcije govori podatak da se upotrebom ECOPact-a umanjuje  količina CO₂  za  čak 100 kg po 1m³ betona. Dizajniran na bazi cementa niske toplote hidratacije (CEM II/B-M(S-V)42,5N LH), Zeleni beton zadovoljava najširu paletu komercijalnih zahteva. Pogodan je za sve armirano-betonske elemente. Niska toplota hidratacije, kao i visoka trajnost i čvrstoća čine ga idealnim za izradu masivnih temelja i šipova za izgradnju mostova. Pogodan je  sve klase izloženosti betona u agresivnim sredinama zahvaljujući svom hemijsko-mineraloškom sastavu, kao i izradu betona otpornih na dejstvo mraza XF3 (max150 ciklusa). Primenjuje se na jednom od najznačajnijih industrijskih gradilišta u zemlji, fabrici pneumatika čiji je glavni izvođač japanska kompanija Takenaka, koja, dolazeći  iz sredine sa usvojenim standardima zelene gradnje, I u Srbiji bira partnere koji mogu  obezbediti vrhunske ECO materijale.

Fabrika pneumatika, Inđija, primena ECOpact zelenog etona

Kroz svoj Inovativni program I saradnju sa partnerima usmerenim ka istim vrednostima,  kompanija Lafarge predvodi tranziciju sektora građevine u Srbiji,  transformišući tradicionalne građevinske materijale u skladu sa  savremenim trendovima, a pre svega prilagođavajući ih ugljenično neutralnoj  gradnji koja je globalni cilj za naredni period.