11. 11. 2019.

Hladna reciklaža – rešenje za puteve Srbije

Hladna reciklaža, savremena tehnologija u izgradnji puteva, priznata u razvijenim delovima sveta, odnedavno nalazi značajnu primenu u rekonstrukciji puteva i u našoj zemlji.

JP Putevi Srbije među prvima su prepoznali prednosti navedene tehnologije, koju trenutno primenjuju na rekonstrukciji auto-puta kod petlje Inđija.

Prednosti Hladne reciklaže u odnosu na klasičnu metodu koja se kod nas najčešće koristila na rekonstrukcijama puteva, ogledaju se u značajno nižim investicionim troškovima, bržem izvođenju radova, dužoj trajnosti puteva kao i očuvanju neobnovljivih prirodnih resursa.

Za tehniku Hladne reciklaže koristi se specijalno Lafarge hidraulično vezivo za puteve BeoSol, čijom se primenom postiže sporiji prirast čvrstoća u poređenju sa uobičajeno korišćenim materijalima, što doprinosi očvršćavanju kolovozne konstrukcije bez pukotina. Korišćnjem BeoSol-a povećava se, sa jedne strane vodonepropusnost tretiranog sloja i otpornost na dejstvo mraza, dok se, sa druge strane, smanjuje mogućnost promene zapremine usled variranja temperature ili vlažnosti.

Prepoznavanju značaja tehnologije Hladne reciklaže u rekonstrukciji puteva veoma je doprineo “Pravilnik o upotrebi proizvoda na bazi cementa” izdat od strane Ministarstva gradjevinarstva, saobracaja i infrastructure 2019. godine. BeoSol, proizvod namenjen postupku Hladne reciklaže, našao se u fokusu javnosti nakon objavljivanja navedenog pravilnika. Potencijal Lafarge hidrauličnog veziva za stabilizaciju doći će naročito do izražaja tokom narednih nekoliko godina, kada se planira rehabilitacija više od 100 kilometara auto-puteva na prostoru Republike Srbije, uz primenu postupka Hladne reciklaže.

Značaj navedenih savremenih infrastrukturnih rešenja prepoznat je i od strane Svetske i Evropske banke, koje izdvajaju sredstva namenjena finansiranju pre svega projekata koji podrazumevaju korišćenje postojećih materijala i brigu o očuvanju prirodnih resursa, kao u slučaju postupka Hladne reciklaže.